logo Fysiotherapie Miltenburg
Fysiotherapie
Algemene fysiotherapie

Specialisaties
Bekkenfysiotherapie
Manuele therapie

De praktijk
Yvonne Miltenburg
Afspraak maken
Missie en visie
Zorgverzekeraar
Tarieven
Bereikbaarheid
HKZ keurmerk
Fys'Optima en SaFyrA
Huisregels
Contact






logo de fysiotherapeut
Wat is bekkenfysiotherapie?
Veelvoorkomende klachten bij vrouwen
Veelvoorkomende klachten bij mannen
Behandelvormen
Informatie voor verwijzers



Introductie
Plasproblemen, incontinentie
Ontlastingsklachten (chronisch obstipatie, verlies van ontlasting of windjes)
Pijnklachten in onderbuik, rond anus of geslachtsdelen, prostaatontstekingen
Seksuele problemen samenhangend met de functie van de bekkenbodem
Postoperatieve klachten in het bekkengebied, TURP
Bekkenpijn en lage rugklachten



Plasproblemen kunnen bij mannen veroorzaakt worden door een vergrote prostaat of door het niet goed functioneren van de bekkenbodemspieren. Er is dan veelal sprake van te gespannen, ook wel overactief genoemde, bekkenbodemspieren. De spieren zijn dan constant te veel aangespannen, of ontspannen niet indien dat nodig is. Beiden kunnen een vernauwing van de plasbuis tot gevolg hebben, waardoor er veranderingen kunnen optreden in het plassen, zoals:

-   het kleiner worden van de straal
-   het moeilijk op gang komen van de plas of zelfs helemaal niet meer
-   kunnen plassen
-   een onderbroken straal
-   het mee moeten persen tijdens het plassen
-   nadruppelen
-   pijn tijdens of na het plassen

Tevens kan deze overactiviteit als gevolg hebben dat je veelvuldig moet plassen, zowel overdag als 's nachts. En vaak een verhoogde aandrang, het niet goed kunnen uitstellen van de plas, een moeizame stoelgang en problemen met het vrijen. Ook onbegrepen pijnklachten in de lage buikregio, rond de anus, prostaat en de genitaliën kunnen worden veroorzaakt door een constant verhoogde spanning in deze spiergroep. Deze overactiviteit komt regelmatig voor bij mensen die uit gewoonte hun plas en ontlasting langdurig uitstellen of geen tijd nemen voor het toilet. Met name mensen in het onderwijs, horeca en die veel met auto onderweg zijn is dit gewoon. Ook wordt een verhoogde spanning van deze spieren waargenomen bij mensen die veel spanning met zich meedragen, angst en stress ervaren of traumatische ervaringen hebben meegemaakt in hun leven.

Omdat in zittende houding de bekkenbodemspieren zich beter ontspannen wordt ook aan mannen geadviseerd zittend te plassen. In staande houding ontspant de bekkenbodem zich niet optimaal, in zittende houding wel.

Plashouding

Ga altijd zittend plassen, dan ontspant de bekkenbodem beter en ledigt de blaas zich.


De goede houding om te plassen: rechtop met een iets holle rug



Het kan ook zijn dat u vaker plast omdat u bang bent urine te verliezen of gewoon voor de zekerheid, stel dat er geen toilet is waar u heen gaat. In alle gevallen is het van belang dat het normale plaspatroon weer wordt herstelt.
Als u vaak moeten plassen kan dat grote gevolgen hebben voor uw dagelijkse leven.


+


Handig om te weten

-   Gemiddelde plasfrequentie: 6 tot 8 keer per dag, 0-1 keer 's nachts.
-   Plas inhoud: 200-500 ml. Vochtintake: plusminus 1,5 tot 2,0 liter.
-   Meer dan 2,5 liter is niet nodig.
-   Te weinig drinken wil niet altijd zeggen dat u ook minder vaak moet plassen.
-   Een te sterke concentratie van de urine geeft juist eerder een prikkel
-   tot plassen, waardoor je vaker naar de wc moet.
-   Beperk alcohol, koolzuurhoudende dranken, koffie en thee. Hier zitten
-   stoffen in die de blaas extra prikkelen!
-   Ga niet persen tijdens het plassen. Laat de blaas zelf het werk doen.
-   Als u perst wordt de druk in de buik verhoogd, waardoor de urineleider
-   een beetje afgesloten wordt. Hierdoor kan de plasprikkel verdwijnen,
-   waardoor er urine achterblijft in de blaas, wat weer voor een
-   blaasontsteking kan zorgen.
-   Probeer uw blaas helemaal leeg te maken als u plast: ontspan
-   de bekkenbodemspieren en plas in één keer rustig en volledig uit. Ga recht
-   op zitten op het toilet. Het is dan makkelijker om helemaal uit te plassen.



+


Plasinstructie

-   Om te plassen gaat u rechtop op de wc zitten.
-   De voeten plat op de grond en licht naar buiten gedraaid zoals ook de knieën.
-   De kleding laat u tot over de knieën zakken.
-   Nu probeert u de bekkenbodem te ontspannen om goed te kunnen plassen,
-   hiervoor neemt u rustig de tijd.
-   Bent u klaar spant u de bekkenbodem één keer aan en laat weer los, daarna
-   kantelt u rustig het bekken een aantal keren voor- en achterover. Zo kunnen
-   ook de laatste restjes urine naar de plasbuis stromen en kunnen deze
-   uitgeplast worden.
-   Om de achtergebleven urine uit de plasbuis te verwijderen kunt u de penis
-   vanaf de basis naar voren toe leeg strijken alvorens op de staan.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Fysiotherapie Miltenburg is een zelfstandige praktijk voor fysiotherapie, bekkenfysiotherapie en manuele therapie in Apeldoorn.

E-mail   ·   Telefoon 055 - 534 45 51   ·   Openingstijden